Zastanów się gdzie szukasz informacji na temat produktów, usług, firm czy wszystkich innych rzeczy, które Cię interesują. Na pewnie nie sięgasz po książkę telefoniczną, raczej nie przeglądasz gazet z ogłoszeniami, nie sprawdzasz w telegazecie. Ewentualnie może zapytasz znajomych czy coś na ten temat słyszeli.
Jednak jestem przekonany, że Ty jak i większość ludzi – pierwszą rzeczą jaką robicie w takiej sytuacji, jest sprawdzenie informacji na poszukiwany temat w Internecie, a jak Internet no to na 99% wyszukiwarka Google. Powszechnie wiadomo, że w wynikach wyszukiwania Google, największe szanse na przykucie uwagi mają te firmy i strony, które znajdują się na samej górze strony, albo w jakiś sposób przykuwają uwagę oglądającego.
No i tutaj do gry wchodzą nasze wizytówki Google. Jeśli nawet teraz nie wiesz do końca co to jest, to zapewniam – na pewno już je widziałeś nie raz. Poniżej wszystko wyjaśniam.
Spis treści
Czym jest wizytówka w Google?
Wizytówka w Google to taki blok bardzo przydatnych informacji na temat różnych firm, wyświetlany w wynikach wyszukiwania. Załóżmy, że jesteś w obcym mieście i szukasz dobrego miejsca do zjedzenia pizzy. Zapewne wpiszesz do wyszukiwarki Google, frazę składającą się ze słów “pizzeria + nazwa miasta”. Otrzymasz takie, albo bardzo podobne wyniki:
Co widzimy powyżej? Wyniki wyszukiwania prezentujące trzy pizzerie, o których już możemy czegoś się dowiedzieć a ich sposób prezentacji przyciąga uwagę na tle reszty tekstowych wyników wyszukiwania. Już na tym etapie prezentowane są cenne dla klienta informacje takie jak: ocena klientów którzy odwiedzili lokal, godziny otwarcia, zakres cen, dodatkowe atuty danej pizzerii (między innymi: przytulne, swobodna atmosfera itp).
Możemy również daną pizzerię sprawdzić bardziej szczegółowo. Więcej informacji na jej temat zdobędziemy wpisując w wyszukiwarkę frazę składającą się z jej nazwy + nazwy miasta w którym się znajduje, czyli na przykład: “nazwa pizzerii + miasto”. W większości przypadków otrzymamy wyniki jak poniżej:
Pełna wizytówka dostarcza nam informacji takich jak: pytania i odpowiedzi klientów, zdjęcia (jeśli prowadzący wizytówkę je dodał), godziny największego ruchu (jeśli dana firma obsługuje wielu klientów, Google na podstawie ich smartfonów i usług lokalizacji jest w stanie wygenerować takie dane), oceny z innych portali(np. z Facebooka – jeśli firma prowadzi tam swój profil). Oczywiście nie są to wszystkie informacje jakie można zaprezentować. Sporo zależy od tego czym dana firma się zajmuje, bo jeśli sprzedażą internetową (czyli nie odwiedzają jej fizyczni klienci), to nie zobaczymy tam informacji o godzinach największego ruchu, a w dyskotece raczej nie ujrzymy “cicho i przytulnie” wśród jej cech.
Co można zamieścić w takiej wizytówce
Dużo informacji, między innymi zdjęcia firmy, wnętrza, pracowników, produktów. Możesz pochwalić się potencjalnym klientom tym jak wygląda Twoje biuro, hala produkcyjna, warsztat czy cokolwiek czym się zajmujesz. Możesz też zaprezentować swoich pracowników – im więcej informacji bezpośrednio od firmy znajdzie potencjalny klient, szczególnie zdjęcia ludzi, którzy tam pracują, tym lepiej wypadnie ona w jego oczach i zbuduje zaufanie.
Jeśli masz założoną własną stronę internetową, to możesz się zastanawiać – “ale te informacje mam na stronie, po co wrzucać je do internetu dwa razy?”. Otóż nie wiesz skąd przyjdzie do Ciebie klient, czy wejdzie na Twoją stronę i wnikliwie ją przeczyta czy też może przeczyta to, co na temat Twojej firmy wyrzuci mu wizytówka Google. Tak więc dobrze mieć uzupełnione informacje we wszystkich miejscach.
Filmy z Twojej firmy
Materiały wideo to obecnie jeden z popularniejszych kanałów promocji w Internecie. Internauci są wideochłonni o czym świadczą setki tysięcy kanałów tematycznych na YouTube cieszących się ogromną popularnością. Możesz zaprezentować swoją firmę krótkim, ciekawym filmikiem. Mas firmę stolarską? Pokaż jak wygląda twój warsztat i jak zwinnie składają meble Twoi pracownicy. Prowadzisz salon fryzjerski? Pokaż jak tworzysz widowiskową fryzurę. Jesteś właścicielem piekarni? Pokaż jak robi się chleb. Jakiej działalności byś nie prowadził – ogranicza cię wyobraźnia. Możesz też wrzucać filmy z wydarzeń, krótkie relacje czy zabawne rzeczy, które wydarzyły się w Twojej frmie.
Pamiętaj jednak że filmik ma być krótki, maksymalnie kilka minut, ma być on maksymalnym “koncentratem” tego co chcesz zaprezentować. Internauci nie lubią długich prezentacji, gdzie przez dwie minuty autor wprowadza do tematu. Maksymalnie dwie minuty powinien trwać cały materiał, który chcesz zaprezentować!
Odpowiedzi na pytania klientów
Możesz znacznie ułatwić życie swoim klientom odpowiadając na pytania, które zadają w Twojej wizytówce. Najczęściej są to pytania o drobne rzeczy. Na przykład jeśli prowadzisz pizzerię, klienci będą pytać czy masz ofertę na wynos albo czy oferujesz dowóz. Właściciele kawiarni mogą być zapytani o to czy można przyjść ze zwierzętami albo czy w ofercie są lody. W pubie może paść pytanie o to czy serwują piwo bezalkoholowe. Restauracja może być zapytania o dostawkę dla dzieci. W każdej branży mogą paść różne pytania mniej lub bardziej oczywiste.
Ludzie niekiedy pytają o rzeczy naprawdę drobne, ale często odpowiedź na takie pytanie kluczowy wpływ na to czy klient zainteresuje się naszą firmą, więc warto się interesować tym czy takie pytania padają na naszej wizytówce i jak najszybciej na nie odpowiadać.
Prezentację swoich usług i ofertę
Jeśli posiadasz w swojej ofercie stałe usługi o w miarę stabilnych cenach – warto wrzucić je do wizytówki Google aby klienci mogli się zapoznać z główną ofertą usługową Twojej firmy. Oczywiście możesz tam zamieścić również inne, drobniejsze czy specyficzne usługi, ale pamiętaj, że jeśli często zmieniają one swoje ceny, musisz dopilnować aby zaktualizować je też w wizytówce. Jeśli tego nie dopilnujesz, możesz rozczarować klienta, który usłyszy wyższą cenę niż ta, którą zobaczył w wizytówce.
Prezentację swoich produktów i ofertę
Tak samo jak w przypadku usług, jeśli Twoja firma posiada w ofercie stałe i chodliwe towary w stabilnej (lub niewiele wahającej się) cenie – też warto je dodać do wizytówki. Jednak tak samo jak w przypadku usług, musisz pamiętać o tym, aby pilnować cen w przypadku nietypowych towarów (np. sezonowych) oraz tego aby oferta była w miarę aktualna tak aby nie rozczarować klienta który po zadzwonieniu do Twojej firm dowie się, że towaru już nie ma lub jest w sporo wyższej cenie.
Nietypowe godziny pracy
Planujesz urlop albo długi weekend? W wizytówkach Google możesz ustawiać nietypowe godziny pracy na przykład jeśli planujesz zamknąć firmę na kilka dni. Klienci szukający informacji będą widzieć, że akurat w tych dniach masz zamknięte. Jest to przydatne dla klienta i na pewno zrobi na nim lepsze wrażenie niż “pocałowanie klamki”.
Obsługiwane obszary
Jeśli Twoja firma oferuje dojazd do klienta na danym obszarze, możesz zamieścić taką informację w swojej wizytówce Google. Jest to przydatne za równo dla Twoje potencjalnego klienta jak i dla Ciebie. Istnieje duże prawdopodobieństwo, że Twoja wizytówka pokaże się w wynikach dla obszaru który obsługujesz, nawet jeśli Twoja firma nie ma tam siedziby. Obszar działalności możesz określić ogólnie – wyznaczając promień od siedziby Twojej firmy (np. do 50 km.) jak i bardziej precyzyjnie, oznaczając miasta do których możesz dojechać.
Aktualności ofertowe
Twoja oferta właśnie wzbogaciła się o nowy towar lub usługę? Albo masz jakąś fajną promocję? Pochwal się tym również w wizytówce Google. Świeża oferta daje Twojemu potencjalnemu klientowi do zrozumienia, że firma żyje i cały czas ma coś ciekawego dla swoich klientów. Dodatkowo możesz dodać zdjęcie towaru lub usługi co jeszcze bardziej przyciągnie uwagę i wyróżni Cię na tle konkurencji (chyba, że konkurencja też robi to samo – wtedy postaraj się mieć lepszą ofertę;) ).
Aktualności firmowe
Aktualności to dobre miejsce do pochwalenia się nowościami dotyczącymi Twojej firmy. Możesz na przykład napisać o otwarciu nowego oddziału, zatrudnieniu nowego pracownika, powołaniu nowego stanowiska, wrzuceniu nowego wpisu na firmowego bloga, o wizycie ciekawego klienta, o lanym poniedziałku w Twoim biurze, albo o czymkolwiek co uważasz, że zalicza się do kategorii “z życia firmy”. Aktualności firmowe to kolejny element budujący dobry wizerunek Twojej firmy w oczach klienta, warto je regularnie odświeżać.
Czy powinienem mieć wizytówkę Google?
Dlaczego tak?
- Twoja firma będzie dobrze widoczna w wynikach wyszukiwania, nawet gdy nie posiadasz strony internetowej . Jednak rzecz jasna – musisz dbać o swoją wizytówkę i ją aktualizować oraz starać się o dobre opinie, szczególnie jeśli Twoja konkurencja też to robi.
- Wizytówka Google jest często “pierwszym wrażeniem” jakie Twoja firma może zrobić na kliencie. Sam pomyśl, ile razy zdarzyło Ci się w wynikach wyszukiwania skontaktować z tą firmą, która miała dobre opinie, albo dobrze uzupełnioną wizytówkę w której zdjęcia albo wpisy przyciągały uwagę.
- Wizytówka może być kanałem kontaktu z klientem. Możesz za jej pośrednictwem otrzymywać pytania od klientów i udzielać im odpowiedzi. Dobrze prowadzona wizytówka sama będzie zachęcać klienta do zadania pytania przy użyciu dużego niebieskiego przycisku (widoczny kilka akapitów wyżej – sekcja “Obsługiwane obszary”).
- Wizytówkę możesz obsługiwać z pomocą telefonu. Jeśli często jesteś w ruchu, albo nie lubisz spędzać zbyt wiele czasu przy komputerze to Twój smartfon będzie wygodnym narzędziem do obsługi wizytówki. Za pomocą aplikacji Google Moja Firma (ang. Google My Business) będziesz mógł dodawać zdjęcia, odpowiadać klientom oraz generalnie – zarządzać profilem swojej firmy w wyszukiwarce Google.
Dlaczego nie?
Nie wiem. Nie potrafię powiedzieć, dlaczego nie warto mieć wizytówki w Google. Nawet jeśli nie zamierzasz, nie umiesz lub nie masz czasu jej prowadzić, to możesz to zlecić zewnętrznej firmie (np. nam) albo po prostu zostawić ją tak jak jest. Zawsze lepiej jest mieć ją nawet z podstawowymi informacjami niż nie mieć w ogóle. No chyba, że średnia ocen jest bardzo niska a opinie niepochlebne, wtedy lepiej taką wizytówkę ukryć, ale w tym wpisie nie omawiamy etyki prowadzenia biznesu więc na tym skończę ten akapit 🙂
Jak założyć wizytówkę Google?
Zasadniczo sprawa jest bardzo prosta.
Wystarcz posiadać konto Google, czyli adres w domenie @gmail.com. Jeśli takiego konta nie posiadasz, założenie go zajmuje kilka minut, możesz je założyć na przykład tutaj: https://accounts.google.com . Tak na marginesie warto mieć konto Google gdyż pozwala ono na korzystanie z wielu przydatnych usług.
Gdy już mamy konto, możemy zalogować się do panelu Google moja firma ( https://www.google.com/intl/pl_pl/business/ ) i zacząć uzupełniać informacje o swojej firmie. Nie będę w tym artykule pisał jak dokładnie uzupełnić wizytówkę naszej firmy gdyż nie jest to jego głównym tematem. Wystarczy powiedzieć, że panel Google moja firma jest na tyle intuicyjny i dobrze zorganizowany, że każdy powinien sobie z tym poradzić, a jeśli będą jakieś kłopoty lub pytania – zachęcam do kontaktu z nami 🙂
Podsumowanie
Dziękuję, że przebrnąłeś przed te kilka akapitów moich “mądrości” 😉 Mam nadzieję, że przybliżyłem sens posiadania wizytówki Google i tego co dobrego może ona wnieść do internetowego wizerunku Twojej firmy. Moje zdanie znasz – uważam, że taka wizytówka jest niemal niezbędna w dzisiejszych czasach, jednak ostateczna decyzja o jej posiadaniu lub rozwijaniu należy do Ciebie. W razie pytań zapraszam Cię do kontaktu.